Programma Ronde Lutherse Kerk Amsterdam

Programma van het orgelconcert op 30 juni 2024 in de Ronde Lutherse Kerk te Amsterdam door Gonny van der Maten. Aanvang: 16.00 uur

Orgel-event

  1. Preludium und Fuge in c moll                –  Felix Mendelssohn  Bartholdy
    (1809-1847)

2a.  Herzliebster Jesu                                   – Johannes Brahms
b.   Herzlich tut mich erfreuen                      (1822-1890)
c.   O Welt, ich muß dich lassen

  1. Hymne d’Action de Grâces “Te Deum”   –  Jean Langlais
    (1907-1991)
  2. Uit Fantasiae super themata Gregoriana   – Albert de Klerk
    – Salutis Humanae Sator                             (1917-1998)
    – Invicte Martyr, Unicum
    – Concordi Laetitia
    – Jesu Corona Virginum
  3. Fuge in as moll                                           – Johannes Brahms
  4. Valse mignonne (uit Drei Stücke, op 142)  – Sigfrid Karg-Elert
    (1877-1933)
  5. Variaties over de Sequentia “Laudes Organi” – Albert de Klerk
    – Moderato
    – Allegretto
    – Valse serieuse
    – Allegro giocoso
  6. Sonata da Chiesa                                             – Hendrik Andriessen
    (Tema con 5 Variazioni e Finale)                         (1892-1981)

 

————————————————————————————————–

Toelichting:

Dat het orgel een bijzonder instrument is, is voor iedereen duidelijk. Het is vaak groot, wordt door veel mensen alleen maar geassocieerd met zware, langzame en luide muziek. Is uitermate geschikt voor religieuze bijeenkomsten, maar net zo goed voor grote happenings met een popband in de Royal Albert Hall in Londen. Ook kan het heel intiem zijn door uiterst zachte klanken. Kortom, het is een instrument met een onvoorstelbare hoeveelheid mogelijkheden.
Intrigerend is, dat dit instrument zich eeuw na eeuw steeds weer een nieuwe rol aanmeet in de muziekscene.
In 2024 leven we in spannende tijden voor het orgel. Wat gaat er gebeuren met al die prachtige instrumenten die in de afgelopen eeuwen zijn gebouwd voor religieus gebruik, maar die in het huidige, geseculariseerde Nederland hun waarde opnieuw moeten bewijzen? De Renaissance Koepelkerk is een prachtig voorbeeld van deze transformatie. In het programma van vanmiddag laat ik horen hoe componisten (ook in voorgaande eeuwen) zowel de religieuze als de vrije muzikale kant van het orgel creatief benutten.
De wereldlijke compositie “Sonata da chiesa” van Hendrik Andriessen is een mooie afsluiting. Wereldlijk, maar toch klinkend in de onmisbare akoestische ruimte van een kerk.